Udskriv side | Luk vindue

Lidt teori/facts - PST Ha Sol teleskop ændring

Udskrevet fra: Astronomiske Teleskoper
Emne URL: http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4484
Udskrevet den: 12 aug 2020

Emne:

Forfatter: Nightsky
Emne: Lidt teori/facts - PST Ha Sol teleskop ændring
Postet den: 17 jun 2009 22:45:47
Besked:

Hejsa

I den anden meget lange tråd spurgte jeg efter oplysninger omkring brændvidde, F-forhold osv. i forhold til PST modding. Selvfølgelig kan man bare springe ud i det og få et super resultat ud af det. Akkurat som Jacob har gjort.

Desværre er jeg ikke den type. Jeg vil vide præcist hvorfor det virker som det gør og forstå lidt af teorierne bag det. Derfor har jeg læst en hulens masse de sidste par dage og spurgt eksperter rundt omkring.

Nu ved jeg hvorfor det virker som det gør, sikke en lettelse

Jeg har nu fået de første svar ind fra meget kompetente personer, som ved rigtig meget omkring optik, filtre og selvfølgelig PST. Jeg regner også med at få en masse gode tips fra et par stykker som har ombygget en del PST'er. Praktisk erfaring og teori følges helt sikkert ikke altid af.

Omkring det optiske system og hvad der er mest optimalt, har jeg fået følgende oplysninger fra David Groski.

PST Etalonen kræver som andre filtre et f-forhold på 30 eller langsommere. Lyset skal være tæt på parallelt.

For at opnå dette er der i PST’en indbygget et to-linset system som laver lyset parallelt og derefter fokuser lyset. Et telecentrisk system. (Lige som vi læser om til Daystar, Wolfgang Lille system m.fl.)

Dette linse system er designet meget specifikt til PST’ens åbning på 40mm og brændvidde på 400mm, altså F/10.

Hvis man regner lidt på dette opdager man hurtigt at systemet er meget kritisk overfor f-forholdet. Vinklen som lyset rammer etalonen med vil ændres og som vi alle efterhånden ved, øger det båndbredden på systemet. F.eks. hvis filteret er på 0,9Å så kan det være at det bliver 1,0Å osv.

Aha tænkte jeg, så betyder det ikke noget at vi øger åbningen på teleskopet bare f-forholdet er det samme. Så derfor skrev jeg tilbage til David at det måtte være en fejl når han skriver at brændvidden også betyder noget. Et F/10 system vil trods alt altid være et F/10 system og give den samme vinkel.

David skrev straks tilbage og forsøgte at forklare mig at brændvidden bestemt betyder noget i det optiske system. Vinklen bestemmes også af åbningens størrelse.

Ud fra hans erfaringer og beregninger siger han at etalonen vil miste sin tuning når vi kommer op på en brændvidde omkring 800mm. Over denne brændvidde vil der være områder hvor billedet ikke er korrekt tunet i forhold til etalonen. Altså dårligere billedkvalitet.

D.v.s. at vi kan øge Solen størrelse i primær fokus fra PST’ens 3,68 mm. til ca. maks. 7,36mm.

Summering på PST mod:

- F forhold bør være på F/10
- Brændvidden bør ikke overstige 800mm.
- Hvis man alligevel går over de 800mm. vil enhver forøgelse af f-forholdet hjælpe, men ikke 100% kompensere. Husk vi gerne vil parallelt lys
- Ethalonen har en optimal placering i det optiske system, regnet fra primær fokus.

Lidt om David: Han er en ekstrem dygtig ATM'er med flere teleskop designs og han har også bygget/designet egne Sol teleskoper. Har vundet mange første priser på Stellafane for hans selvbyg og designs. Helt klart en gut som jeg betegner som ekspert.

Jeg har fået nogenlunde samme oplysninger fra et par stykker mere, så personligt vil jeg betragte ovenstående som præcise fakta.

Dette betyder ikke, at man ikke kan opnå gode systemer udenfor disse specifikationer. Andre forhold kan kompensere for fejl tuningen på etalonen. Det kan være øget opløsning og som Jacob har gjort ved at mindske åbningen, altså øge f-forholdet .

Jeg har bedt et par stykker kigge på Jacobs billeder og de er meget imponeret. De siger dog samstemmende at båndbredden ikke er ensartet over hele feltet, hvordan de så kan se dette?

Lidt forskellige systemer jeg har overvejet

En anden vej
En anden og noget mere avanceret løsning er at fjerne det telecentriske to-linse system og lave en løsning ala Daystar eller Wolfgang Lille. Her står jeg indtil videre af, da risikoen for at ødelægge noget måske er for stor.

Hvordan i praksis
Opdatering omkring med praktiske eksempler på modifikation skulle gerne være hjemme om et par dage. Bl.a. systemer der ikke bruger et stort ERF filter foran, men ERF filter foran Etalonen.

Her er lidt fra svarene fra David:
As for the Etalon in the PST, it also needs an F/30 or slower focal ratio. There are two lens in the PST that make the light parallel and then refocus it. So if you have not replaced those lens then the Etalon is still seeing light that is close to parallel. The problem is that the longer the focal length of the new refractor that you are using with the PST Etalon, the larger the image of the Sun. This larger image presents a different field angle to PST Etalon and optics then it was designed for. This causes the bandwidth to increase.

Og så skriver jeg friskt til ham at han tager fejl, det er kun f-forholdet der tæller – Og jeg fik smæk –av av

The size of the solar disk produced by a telescope is about 0.0092 x FL. The bigger the solar disk, the more field angle it presents to Etalon. If the optics have a focal ration of F/30 or slower, the Etalon see a very shallow angle and the bandpass stays goes to what is measured in parallel light. There are optical "ticks" one can do by adding Telecentric optics to shorter focal length system but one has to take into account the size of the solar disk. So the telecentric optics in a PST are designed for a F/10 objective but also for a solar image that is about 4mm in diameter.

Other have modified the PST by using larger objectives and some what longer focal lengths but one the focal length gets much longer then about 800mm the size of the solar disk becomes an problem which causes only part of the image to be correctly tuned to H-alpha wavelength.

If I was going to make 250mm CaK system, in which the telescope was only used for CaK viewing

Og en hjemmelavet Ray-tracing jeg har lavet for bedre at forstå hvad der sker.

100% størrelse kan ses her
PSTModFullsize.jpg

Lars

...bad collimation is the number one killer of telescopes world wide..." Walter Scott Houston

Svar:

Svar forfatter: n/a
Besvaret den: 17 jun 2009 23:06:39
Besked:

Meget interessant infomation !

Mvh LARS
Lidemark gruppen

Besvaret den: 18 jun 2009 08:35:18
Besked:

Så min ide om at sætte PST'en over på min Mak må siges at være en dårlig ide...
180mm f/15 = 2700mm...
Så ender jeg op på noget der ligner en solskive på 24,84mm... Så røg den ide !

Hilsen
Michael.

Besvaret den: 18 jun 2009 09:53:21
Besked:

Meget informativt stof, Lars.
Som du er inde på behøves et ERF filter strengt taget ikke foran objektivet. Baader's UV/IR cut filter har næsten samme egenskaber som ud over cut funktionen også tilbagekaster varmestrålerne og altså virker som et miniature ERF filter.

Derudover kan man booste systemet ved også at filføje et H-alfa filter natfoto filter efter UV/IR cut filteret samt et Baader kontrast boost filter + evt. et pol filter for at hæmme refleksioner.

Jeg mener dog det er tilstrækkeligt at kunne nå fokus med teleskopet. Det er afhængig af teleskopet ikke altid nødvendigt at skulle afkorte tubus. I øvrigt flyttes mit oprindelige indlæg med Celestron 80ED til Jacob's tråd i "Vis os jeres solteleskoper", da jeg er kommet til en interessant konklusion. Mere herom senere.

Svar forfatter: Nightsky
Besvaret den: 18 jun 2009 19:24:14
Besked:

Kopi af besked:
Oprindelig indsendt af MStauning

Så min ide om at sætte PST'en over på min Mak må siges at være en dårlig ide...

Ikke nødvendigvis. Hvis du fjerner den foreste linse på etalon filteret der laver lyset parallelt og udskifter det med dit eget telecentriske system (det hedder ikke barlow) bør det vel virke.

Iflg. flere skal det være Baaders Telecentriske extender, TeleVue 2X eller 2,5X Powermate. Måske også Meade's som Erik skriver. De skal bare telecentriske eller meget tæt på. Du ender med et system på F/30 eller langsommere og det skulle virke perfekt med Etalon filteret.

Så mangler du bare et ERF filter foran og du er klar.

Lars

...bad collimation is the number one killer of telescopes world wide..." Walter Scott Houston

Besvaret den: 18 jun 2009 19:28:21
Besked:

Hej Leif

Super gode fotos af dit test setup. Det forklarer tydeligt hvad det er vi vil opnå.

Er det muligt at du viser et billede af nedenstående hvor det ikke er samlet.

Lige nu er jeg ved at finde flere forskellige muligheder til ER (energy Rejection), men det er jo bare en sol brille til teleskopet

Jeg syntes Baaders ERF er meget dyr. Det kræver jo ikke megen raket videnskab at lave et rød filter.

Lars

Besvaret den: 18 jun 2009 21:41:22
Besked:

Et ERF er ikke bare et rødfilter, men tilbagekaster også varmestråler som vil ophede refraktoren og gøre skade på etalon og andre filtre og til sidst dine øjne.

Mit adaptersæt er egentlig bare som det står over billedet en 2"-SC (Scmidt-Cassegrain) adapter som ser sådan ud:

Den passer dog ikke helt, så jeg måtte frem med "slibetøjet", men finder I en model som gør og ikke koster alverden, så nævn det lige. Herefter følger etalon'en så som skrues fast i en SC-2" adapter med indvendig gevind:

I den anden ende monteres så en 2"-1.25" adapter:

Så følger ellers en 1.25" diagonal som blokfilteret er skruet ind i. Det er det hele. Det er blot stumper som jeg har haft liggende.

Så vent lige med at få delene hjem for jeg skal lige teste det hele, men jeg kan allerede nu afsløre, at den skam kan nå fokus med ED80'eren pga. en anden fokuser som nævnt i indlægget, men den kan ikke nå fokus med alle refraktorer. Her må man altså prøve sig frem.

Besvaret den: 18 jun 2009 21:44:23
Besked:

Hej Leif

Tusind tak for dine fine fotos. De hjælper gevaldigt på forståelsen

Lars

Besvaret den: 18 jun 2009 21:51:32
Besked:

Ja, Jørn Clevin "tegner og fortæller"

Svar forfatter: mogens
Besvaret den: 18 jun 2009 22:05:46
Besked:

Men sidder der ikke et blok-filter indeni den prisme?-Jeg sammenligner selvfølgelig med min Solarmax40.-Jeg kan iøvrigt vist ikke lave modifikationer på mit valg af solarscope.-Prøver at sætte den på LX200R offaxis, når jeg får en adapter.
VH Mogens

Besvaret den: 18 jun 2009 22:53:37
Besked:

Hejsa en opdatering mere.

Ud fra de oplysninger jeg har samlet har jeg lavet en tegning over det optiske system i PST'en.

Mogens, jo der findes et bloking filter mellem etalon og okular. Vent lidt og der kommer en meget mere nøjagtigt beskrivelse op her i denne tråd. er ved at samle de sidste informationer..

Lars

Besvaret den: 18 jun 2009 23:31:03
Besked:

Fandt et foto der viser hvad der sker når Etalon filteret ikke er på de 200mm. ind-fokus fra primær fokus.

Som man kan se sker der meget med båndbredden og kontrasten. Altså de 200mm. er nået nær et "must". Det samme vil ske hvis man flytter sig væk fra de F/10

Lars

Besvaret den: 19 jun 2009 09:32:41
Besked:

Også er det jeg siger:
Med et f/15 eller endnu værre et f/30 system, med en fokal på enten 2700mm eller 5400mm, må jeg komme så langt væk fra hvad den er lavet til... Men som du siger måske hvis man fjerner den linse.

Men min er dum, kan ikke engang få okular holderen af !

Erik - Kan du ikke sende mig den adaptor, med linsen på vi snakkede om?

Hilsen
Michael.

Besvaret den: 19 jun 2009 11:07:18
Besked:

Mogens, blokfilteret på en PST er blot indbygget i okularholderen, som kan placeres i en alm. diagonal, mens de større filtre fra Coronado er designet som diagonaler.

Fin tegning af PST systemet og god sammenligning af systemet inden for fokusdistancen og udenfor. Billedet indenfor fokusdistancen er jo det mest detaljerige, men det andet kan da sagtens gå an. Men lærerigt som vi senere skal se.

Jeg fik lavet fatningen til min Celestron ED80 for ERF'en som ser sådan ud:

Her er teleskopet efter "konverteringen" med PST moddet uden dugkappe o.a.:

Uha, uha. Er det ikke et okular man ser i diagonalen? Jo, jeg kunne ikke dy mig for at prøve at kigge. Alle nødvendige filtre er jo installeret, men lyset var da lidt i overkanten, men ikke mere hvad man også vil kunne se i et solprisme. Det kunne dæmpes med et gråfilter med 13% lysgennemgang.

Herefter prøvede jeg med diverse okulardesigns. En 20 mm Meade 4000 Plössl kom i og nok var synet skarpt med protuberanser, men synsfeltet var begrænset til omkring <40 gr vil jeg tro. Så det var lidt frustrende da jeg gik over til en 12.5 mm. Feltet synes nu tilsyneladende større, fordi en højere forstørrelse er brugt.

Men rigtig godt blev det først med en Skywatcher 9 mm vidvinkel som jeg også bruger på den originale PST. Stort felt og i forhold til PST'en virker 9 mm nu som et 5 mm okular. Men jeg iagttog også at skarpheden lider under den højere og højere forstørrelse og vil klart anbefale den originale PST til visuel brug og som "grab'n go".

Måske skyldes det at jeg er udenfor fokusdistancen i det telecentriske system. Så jeg vil næste gang prøve at forlænge stykket mellem etalon'en og blokfilteret. Det kan fx gøres med en barlow uden linse. Nå, det er nu også til foto setup'et skal bruges, men giver alligevel nogle retningslinier om hvad der er i vente.

Og nu til et par foto jeg tog med et alm. webcam og kun behandlet i Registax. Det blev helt enkelt placeret i blokfilteret og tilsluttet en pc. De ca. 300 frames det blev til blev følgende stakket:

Dette kunne sagtens laves med en alm. PST, men der var ikke tid til nærbilleder. Ikke noget at skrive hjem om, men alligevel mit allerførste H-alfa foto! Det er såkaldte klasse I A protuberanser.

Her ses en "gardin" proms klasse I B. Det usædvanlige er blot at man på begge de her billeder kan se både overflade og protuberanser på en gang uden yderligere billedbehandling. Normalt skal man jo overeksponere for at se dem, men så ser man ikke overfladen. Ved normal eksp. ser man overfladen, men så ikke protuberanserne. Men her går det nogenlunde med et alm. farve webcam og indstillinger.

Men det er nu sjovt nok at se det "live" på pc skærmen og ikke i okularet. De næste forsøg vil så dreje sig om det egentlige, at komme tæt nok på protuberanser og overfladestrukturer som jo skal retfærdiggøre PST moddet. Men det kræver jo altså lidt mere solskin og lidt mere fritid.

Svar forfatter: jacobb
Besvaret den: 19 jun 2009 11:43:58
Besked:

Tillykke med dit første skud!

Glæder mig til at du får finpudset afstande mm. Så begynder det at blive alvorligt godt.

Mvh
Jacob

------------------------
http://blog.jbassoe.dk

Besvaret den: 19 jun 2009 12:26:44
Besked:

Tak for det, men hvordan får du fokuseret ordentlig. Bruger du nogle hjælpemidler eller...?

Besvaret den: 19 jun 2009 13:55:43
Besked:

Nej jeg bruger ingen hjælpemidler.

Jeg fokuserer på overfladen.

Mvh
Jacob

------------------------

Besvaret den: 19 jun 2009 14:19:42
Besked:

Hej Leif

Endnu et MOD er ved at være færdig. Det bliver spændende at se hvor du ender med at placere etalonen.

Omkring visuelt. Hvis det er en "ny" PST'er er bloking og ERF filtre indbygget i huset og du bruger disse samtidigt et front monteret ERF filter, kan jeg ikke se der skulle være problemer med at bruge det visuelt. H

Der er faktisk fine detaljer i dit øverste foto. Jeg kunne ikke lade være med at putte mit farveskema ned over.

Det ser også ud til at jeg har fået indsamlet så mange oplysninger at jeg begynder at stole på det berømte regneark. Dog ikke med hensyntagen til maksimal udnyttelse af etalonens bråndbredde.

Michael:
Hvis jeg var dig, vil jeg få monteret den adapter på min PST og prøve.

Jeg kan dog ikke gennemskue hvordan du vil få etalaton 200mm ind fra primær fokus.

Og dog.

Flere har med stort held forsøgt sig med en Barlow - Telecentrisk extender eller reducer foran. Det største jeg har set er en Celestron 150mm. og det giver spark i r.. fotos.

Lars

Besvaret den: 19 jun 2009 14:49:53
Besked:

Nu skal jeg lige forstå dig?
PST skal sidde 200 fra kamera? Eller 200mm fra frontlinsen?
Eller begge dele? 200mm kan jeg godt opnå i fokusvandring på min Mak ikke noget problem. Men 200mm fra frontlinsen det kan jeg ikke....

Hilsen
Michael.

Besvaret den: 19 jun 2009 14:57:59
Besked:

Hejsa Michael

Forsiden - altså den side på etalonen som peger mod objektivet på din PST skal være 200mm ind fra primær fouks. Altså 200mm. fra dit fokus punkt og ind.

Eller skrevet sådan. Den skal sidde din brændvidde - 200 mm. inde.

F.eks. på min 100/1000mm refraktor skal fronten af filteret være præcist 800 fra objektivet.

I dit tilfælde vil det nok betyde at du skal flytte fokus punktet 150-200 længere ud.

Hvis du vil putte en barlow/reducer, ikke telecentrisk, foran er det måske ikke 200mm.

Lars

Besvaret den: 19 jun 2009 15:05:57
Besked:

Øøh, jeg er ikke lige med her. Ja, en PST har indbygget ERF filter, men det er dels på objektivet, dels på prismet og dels "bundstykket" som blokingfilteret skrues i på de nyere modeller. Når du kun anvender etalon'en og blokfileret, så er det ikke nok. Hvorfor råber alle andre så op omkring et frontmonteret ERF. Jeg skal ihvertfald bruge ERF og vil absolut ikke gøre noget uden.

Min konstruktion bliver som den er, fordi indskyder jeg et forlængerstykke mellem etalon og blokfilter, kan jeg ikke længere nå fokus. Jeg har desuden indskudt et variabelt polarisationsfilter i systemet. Det første filter i "han" siden på diagonalen og det andet filter på okularet. Ved at dreje okularet bestemmer du selv lysgennemgangen og kan dæmpe lyset med op til 40%. Samtidig træder overfladedetaljerne tydeligere frem. Øh, ja det er visuelt.

Tilbage har jeg "kun" at prøve at tage nærbilleder af Solen engang når skyerne ikke altid skal have en finger med i spillet. Jeg bruger ikke et fancy DMK kamera eller bedre, kun et Philips webcam som parret med mine fotoevner ikke er den bedste kombination. Men man skal jo starte et sted. Sidder lige og kigger på en lang proms ved 100x forstørrelse som står tydelig og skarp i PST moddet.

Besvaret den: 19 jun 2009 15:20:20
Besked:

Hejsa Leif

Hvor ville jeg gerne sidde og kigge i Moddet PST lige nu.

Omkring ERF - Er det ikke sådan at alle nye PST'er har fået ERF systemet i diagonalen, da det gamle system kunne ruste.

Lars

Besvaret den: 19 jun 2009 15:39:46
Besked:

Både ja og nej, fordi akromaten skulle være en cementeret en. Med de vekslende temperaturer som PST'en kom ud for kom der til sidst fugt i cementen som med tiden opløstes mere og mere. Eller også skulle det forstås som om coatingen var i mellem de to linser som efterhånden desintegrerede. Om den er cementeret i dag ved jeg ikke.

Jo, dele af ERF'en er flyttet tilbage i systemet og den er såmænd den samme som sad i objektivet på de gamle modeller. Men når nu den er flyttet så langt tilbage i systemet skulle der ikke være flere problemer med det. Men den er kun en del af det samlede ERF som også omfatter den nuværende coating på objektivet og selve prismet.

Jeg har prøvet for sjov at kigge gennem en PST uden etalon og blokfilter og heller ikke bundstykket. Altså ikke på Solen, vel. Men med en okularholder fra en diagonal og et okular så jeg altså kun et gyldent skær af omgivelserne. Så coatingen på objektivet og prismet er også en del af det samlede ERF på PST'en.

Mht. til at kigge i det moddede PST apparat, så er jeg ikke sikker på langtidsvirkningen ved det. Så det kan altså ikke anbefales. Men umiddelbart tror jeg ikke på en skadelig virkning. Jeg spiser jævnligt gulerødder. Nå, spøg til side. Det med Solen, det er altså farligt. Man skal vide hvad man gør.

Mht. til fokuspkt. så har jeg etalonen ca. 420 mm fra objektivet. En Celestron ED80 har 600 mm i brændvidde. Fra bagsiden af etalon'en til blokfilter, ja, hvad kan det blive - en 1.25 diagonal + et par cm. Den side skal nok være længere ideelt set, men så er det, at jeg ikke kan nå fokus. Et par cm kan jeg nok hente endnu med en lille forlænger, men så er det slut. Men det virker fint.

Besvaret den: 19 jun 2009 17:57:09
Besked:

Lars - Takker.
Så dan her:
200mmkamera

Hilsen
Michael.

Svar forfatter: Erik
Besvaret den: 19 jun 2009 21:31:21
Besked:

Kopi af besked:
Oprindelig indsendt af MStauning

Erik - Kan du ikke sende mig den adaptor, med linsen på vi snakkede om?

Hilsen
Michael.

1.25" fotoadapter med T-gevind og optik beregnet for
foto med PST.

Hej Michael.

Mange tak. Har først nu fået mulighed for at læse forum,
ellers kunne jeg havde smuttet indenom og afleveret den til dig.

Jeg er tilbage i Aalb. mandag, og sender den så med posten - okay?

Hilsen
Erik

Besvaret den: 19 jun 2009 22:53:40
Besked:

Helt fint, de lover jo også regn her i weekenden.

Hilsen
Michael.

Besvaret den: 20 jun 2009 14:41:58
Besked:

Kan en hurtig refraktor bruges?

Flere info til personer der har en refraktor hurtigere end F/10.

Har talt med flere som bruger teleskoper hurtigere end F/10 til modificering, f.eks. teleskoper helt nede F/5.

Tricket består i at finde at en god barlow (skal ikke være telecentrisk) og sætte foran, så man opnår F/10 på sit system. Sammen med en evt. ned gradering af åbningens størrelse med ERF filter eller blænde kan man opnå F/10 eller meget tæt der på.

En anden måde som flere har brugt med stort held, er Edmund Scientifics Iris variable blænde, som for øvrigt ikke koster ret meget. Så kan man selv helt styre F-forholdet... Ellers er det vel bare at lave en blænde af pap/karton.

Se dem her, http://www.edmundoptics.com/onlinecatalog/displayproduct.cfm?productID=1461

Eksempler som jeg fået fat på

Lars

Besvaret den: 20 jun 2009 14:45:57
Besked:

Skulle have været øverst i tråden, men her er den.

Hvorfor vil vi lave en PST mod

Lars

Besvaret den: 20 jun 2009 15:14:19
Besked:

Fantastiske fotos, Lars. Hvordan skal jeg dog...? Jeg har nemlig tænkt mig at sætte en 2" barlow foran. Men det vil jo bringe mig op over f/10, så ved at afmontere linsen og skrue den ind i M48 gevindet på 2" adapteren i stedet skulle jeg jo i praksis komme i nærheden af de f/10. Det skal da lige prøves af.

Og så kan jeg i praksis forlænge afstanden lidt mellem etalon og blokfilter bare ved at trække 2"-1.25" adapteren lidt ud med op til 1 cm. Jeg kan også montere bundstykket fra PST'en, det vil give 2 cm ekstra. Så der er endnu et par ting der skal prøves af. Billedet i okularet skal jo helst matche det man ser i PST'en. Så virker setup'et nemlig optimalt går jeg ud fra.

Besvaret den: 20 jun 2009 15:34:02
Besked:

Hej Leif

Så vidt jeg forstår er det meget vigtigt at man holder den oprindelige afstand mellem fokus punkt og bagsiden af etalon filtret. Hvis man ikke gør dette, kan man kun opnå fokus ved at påvirke systemet foran og dermed meget nemt ødelægge muligheden for parallelt lys ind i etalonen.

Et par stykker har givet mig et godt tip til palcering af fronten af etalonen.

Fjern messing tuben foran og behold resten af PST'en som den er.

Sæt et okular i PST'en og monterter det hele i dit teleskop. Når du kan opnå fokus i okularet har, du fundet det sted hvor fronten af etalonen skal være. Sæt et mærke på teleskopet/okular udtræk.

Når din Mod så er færdig, altså fjernelse af selve PST huset, sæt din Moddet PST i teleskopet samme sted som du har lavet dit mærke. Juster nu afstand fra fokus punkt til bagsiden af etalonen indtil du har opnået fokus.

Nu skulle du have det bedste mulige udgangspunkt. Om det passer i praksis ved jeg naturligvis ikke, da jeg ikke har en PST endnu til ombygning. Men de er vel på vej fra Astro

Lars

Besvaret den: 20 jun 2009 16:47:08
Besked:

Påtænker mere og mere at bare købe en SkyWatcher 102mm f/9,8 !
Så er ERF filteret også noget billigere.
228 euro for sådan som OTA, også ca 4200 for ERF. Så man ender på lige omkring 6.000 Dkr. Skal jeg ud og have et 180mm ERF til min Mak, koster sådan en nok lidt over 10.000.. Så jeg kunne endda købe en brugt PST til ombygning og få færre problemmer med denne løsning for den samme penge bare ERF ville koste til Mak'en.
Og ser lige til min glæde at jeg kunne få noget 127mm f/9,5 til knap 3300 Dkr. også et 127mm ERF for 6150. Så ender vi på prisen for ERF til mak'en, men er meget tæt på i åbning.. 127mm refraktor mod 180mm Mak !

Hilsen
Michael.

Svar forfatter: Finn
Besvaret den: 20 jun 2009 17:12:27
Besked:

Hej Lars, det er godt nok nogle imponerende billeder du der har fundet frem, især det der er taget med 5" og 1,8 barlov.
Michael jeg kan næsten fornemme at det er en Antaris 127 på f/9,5 du der har kik på, du skal så lige være opmærksom på at den sikkert skal kolimeres en ekstre gang, da lyskeglen på min ikke var 100%, men det er den nu, dejlig kikkert forøvrigt

Besvaret den: 20 jun 2009 17:20:26
Besked:

Hejsa

Vent evt. lidt med at købe ERF ind.

Vi arbejder på en billigere og muligvis lige så god løsning omkring ERF filter og hvis det ikke skal bruges visuelt, måske slet ikke noget ERF filter.

I bund og grund bør et Kodak wratten #25 og et UV/IR blok filter være rigeliget foran etalonen.

Lad os se.

Desuden er der måske andre der har ERF filtre til <2500 for en 100mm.

Ellers hvis man har en TOA 102 F/5 så er den jo lige til skabet. ERF Filter og 2xBarlow - hvis den ikke når helt ind fokus sav 2 cm. af tubus.

Lars

Besvaret den: 20 jun 2009 19:31:43
Besked:

Har i overvejet et filter herfra ?

http://www.asahi-spectra.com/opticalfilters/super_cold_filter.html

Dette er netop et ERF filter og jeg er sikker på, at Asahi kan overtales til at sælge et 100 mm filter eller større.

https://www.asahi-spectra.com/opticalfilters/ver3_custom_online_swpf.asp

Mvh LARS
Lidemark gruppen

Besvaret den: 20 jun 2009 19:57:23
Besked:

Meget spændende det her.

Til de af jer som kun ønsker at tage billeder behøver som før nævnt slet ikke at investere i et front monteret ERF. Foran etalonen på teleskopsiden i fx 2" adapteren anbringes et UV/IR cut filter, dernæst måske en kontrastbooster og så endelig måske et H-alfa filter til natfoto. Man kan prøve sig lidt frem, men UV/IR cut filteret skal altid være der.

Ud over etalon og blokfilter er et UV/IR cut filter fra fx Baader strengt taget faktisk alt hvad der behøves, når der kun skal fotograferes. Kun når man også vil bruge systemet visuelt er et rigtigt ERF filter frontmonteret et must. Med sådan et filter kan man frit vælge hvad man vil, fordi refraktoren så slet ikke opvarmes.

Besvaret den: 20 jun 2009 20:58:02
Besked:

Leif,

Hvad med størrer åbninger?
Jeg tænker her på feks. Michael Staunings Maksutov på 157 mm.
Den har det nok ikke godt af alt det varme sollys uden frontfilter.
Jeg frygter at de indre dele af teleskopet kunne tage skade af varmen.
Men måske med en simpelt Baader solfilm....

Måske kunne man indsætte et Asahi 50 mm filter mellem front linsen og ethalonen i en refraktor?

Mvh LARS
Lidemark gruppen

Besvaret den: 20 jun 2009 22:22:24
Besked:

Ja jeg ved det. Lidt mere info, nok det sidste i denne omgang

Her lidt flere facts omkring etalon filter opbygning og hvordan det er sat sammen I PST’en

Denne information er guld værd, da blokeringsfilteret i PST kun har en åbning på 5mm. Så hvis man ikke vil købe f.eks. en Coronado BF10 eller BF15, er dette værd at kigge på.

Selve etalonen i PST filteret laver en stor række af billeder, omkring 0,7Å i bredden, fra den blå til den røde ende af spektrummet, og ca. adskilt med 10Å.

Blokeringsfilterets opgave på en PST er så at fjerne alle de andre billeder udover H-alpha linien. Blokeringsfilteret skulle have en båndbredde på ca. 6Å omkring H-alpha linjen.

På normale PST'er er der indbygget et lille ERF filter ved blokeringsfilteret. Så hvis man vil have et større blokeringsfilter bør det være muligt at udskifte det originale PST med en standard H-alpha filter til deepsky eller ? Mener at Leif har lavet noget sådant. Standard blokeringsfilteret har en udgang på kun 5mm., 10mm. var ønskeligt.

Her er en tegning jeg har lavet over filter systemet i en PST.

Som jeg forstår det har nye PST fået flyttet deres ERF filter ned foran etalon filteret. Så længe man er på 60mm i teleskop åbning og nedefter, bør det ikke være et problem med et ekstra ERF filter.

Hvis man kommer over de 60mm. kan man bruge et Kodak wratten #25 filter, sammen med et UV-UR cut filter foran etalonen. Der er flere der har fået det til at virke uden problemer, men det kræver selvfølgelig at begge dele er af høj optisk kvalitet. Nogle vipper de to filtre en anelse for at undgå interne reflekser, noget som jeg også ser i Lunt CaK diagonalen.

Her er hvad jeg har fundet af svar omkring den billige måde med wratten filter og UV-IR cut filter.
At a stopped down aperture of 60mm, an 1 1/4" #25 Red + UV-IR filter screwed into the german PST nosepiece works well with no obvious heat build up. A cheap way of starting the mod????

Der er nogle der nævner et Lumicon Prom filter. Jeg har ikke haft tid til at kigge på det endnu.

Omkring afstand til etalon filteret har jeg fundet følgende:

If modding a PST, the DISTANCE INSIDE FOCUS MUST BE CLOSE TO THE DESIGN 200mm, or you will be embarrassed and very disappointed.

Her er det målt op og der et godt tip til at nå den rigtige afstand.

Should have believed the calculations we did almost 6 months ago: the optimum position of the PST etalon is very close to the calculated 200mm inside focus. As I've found, other positions will give an image but certainly not as tight and clear as when it's positioned correctly.
Using the PST black body is the fastest way of verifying the position. If it focusses, then you're pretty close!

Her er lidt om hvad der sker i systemet og hvad der sker hvis man ændre på brændvidde og f-forhold
The etalon will only work with a parallel beam - not converging or diverging - so you have to diverge the beam before it

The front lens is effectively a barlow lens producing its image at infinity - so all the normal barlow formulae apply
once through the etalon the back lens reverts the beam exactly - effectively cancelling the effect of the front lens so leaving the beam unaffected apart from a displacement rearwards

If the objective lens is too fast an F ratio only part of its beam will enter the front lens and the rest wasted

Likewise if the focal length is too long the image of the sun will be too large and vignetting will occur at the front lens even though the beam hasn't yet come to a full focus

Summary: The positioning of the etalon in the optical train is important. If the back focus is set right; the etalon MUST be very close to design position. You need to calculate the solar image size AT the etalon for your focal length to ensure no vignetting.

I'm suggesting by positioning the camera/ eyepiece at 200mm BEHIND the std PST etalon that this will ensure that the beam ( through the etalon) is parallel. Whether you use f10 or f40 doesn't matter.

Jeg viser lige tegningen igen med det optiske system

Det bliver spændende med workshops omkring dette på MAF Starparty 2009.

Nu vokser træerne jo heller ikke i himlen. Vi skal huske at det er et forholdsvis bredt etalon filter der sidder i PST'en. Her er en sammenligning mellem en Kent Nugget SV50 0,7Å og en rigtig rigtig god etalon i en 80mm. PST.

Det er tydeligt at SV50 viser flere detaljer og har noget bedre kontrast. Faktisk er det næsten ikke til at tro det er samme område på samme tid. Jeg foretrækker klart SV50, som desværre koster omkring 25.000

Lars

Besvaret den: 20 jun 2009 22:27:14
Besked:

Og guldklumpen fra Markus Ludes, Lunt, omkring CaK modulet. Super info når 250mm. CaK teleskopet skal samles

Så glæd jer til MAF Starparty 2009, Det 250mm. CaK teleskop vil sparke alvorlig r..

--------------------
* What level of protection is there to the human eye with this CaK filter used in a 100mm scope?

Markus> UV and IR Blocking

--------------------
* Outside of 393nm, what percentage of light is let through the filter for UV, IR and the remainder of the visible rays?

Markus> None

--------------------
* Is the limiting factor of the filter based on heat load or on optical density for protection of the human eye?

Markus> its a gues only. Put your fingers at the focuser where is the entrance in the UV/IR Blocker . In the Tak FS 102 at this place is
was very warm, little hot, but not hot enough to burn fingers even after long time. We would need to measure the head on diffrence scope apertures at the right point in the focuser , then we could say very clearly starting at this aperture starts a real risk. We have not done it yet , to many other things to do, but with 100 mm we are at the very safe side.

--------------------
* When the UV and IR rays hit the CaK filter, where do they go - are they reflected or absorbed?

Markus> reflected

--------------------
* Is there any risk of the blocking filter fading over time due to excessive exposure to the sun like it can do with some Ha
blocking filters?

Markus> no, if there would be such risk, we would not offer it this way

Haleluja vejen er banet til store oplevelser....

Lars

Besvaret den: 20 jun 2009 22:37:29
Besked:

Kopi af besked:
Oprindelig indsendt af Lars.Malmgren
Hvad med størrer åbninger?
Jeg tænker her på feks. Michael Staunings Maksutov på 157 mm.
Den har det nok ikke godt af alt det varme sollys uden frontfilter.
Jeg frygter at de indre dele af teleskopet kunne tage skade af varmen.
Men måske med en simpelt Baader solfilm....

Baader Solfilm kan ikke bruges, der kommer for lidt lys igennem. Det er noget med at det dæmper over hele spektrumet og derfor også f.eks.CaII linjen og H-alpha linjen.

Når vi kigger på f.eks. H-alpha linjen er det jo det område hvor der ikke kommer meget lys ned. Det er jo absorptionslinjen, så der er meget lidt lys at gøre med i forvejen.

PS. Hvad med en skanner der kan vise enhver bøglelængde med en båndbredde ned til 0,3Å. ?

Jo det findes og koster ikke mange kroner..... En Spektro heliopgraf. 80% chance for at den også er der til MAF Starparty 2009.

Vi skal lave sådan en til efteråret. Det er nemt og vi er jo dygtige i spejlgruppen.

Lars

Besvaret den: 20 jun 2009 22:53:52
Besked:

Kopi af besked:
Oprindelig indsendt af Nightsky

Vi skal lave sådan en til efteråret. Det er nemt og vi er jo dygtige i spejlgruppen.

Ja, dygtige er vi bestemt
Men bliver vi nogen sinde færdige med noget???

Hvor langt er du nået med skævspejleren, Zielke ???

Mvh LARS
Lidemark gruppen

Besvaret den: 20 jun 2009 23:00:45
Besked:

Skæv... Beklager Hr. Malmgren, kan ikke forstå Kjøvenhavnsk... Øh hva sir du

CaK 250mm. bliver færdig, det samme med Ha teleskopet...

Lars

Besvaret den: 20 jun 2009 23:51:54
Besked:

vil da lige min mak er 180mm.... f/15. og det er en bresser 127 jeg har kik på.

Hilsen
Michael.

Besvaret den: 21 jun 2009 00:12:09
Besked:

Fu.. i er aktive i denne tråd!!

Masser af god info Lars.

Jeg er selv igang med at forbedre mit setup, roder lidt med afstanden mellem etalon og BF og lidt med linserne i etalonen.

Nu må vi se, det kan jo være at jeg roder for meget og bliver nød til at købe en ny pst...

Talte med Erik omkring Coronado BF 10 og 15mm men er kommet frem til at det er for mange penge, er lidt mere inde på at flytte mit 5mm BF tættere på kameraet.

Michael, jeg tror at bresser 127 og antares 127 er meget ens.

Mht nødvendigheden af et frontmonteret erf filter så er jeg enig i at det nok ikke er nødvendigt, men hvis man vover pelsen visuelt så er det altså et must.

Og så er man jo også forberedt hvis man får den vanvittige idé at købe et solarspectrum filter eller lignende

Mvh
Jacob

------------------------

Besvaret den: 21 jun 2009 00:20:06
Besked:

Hej Jacob

Ideen med at flytte blokeringsfilteret tættere på CCD chippen er rigtig god. Den have jeg ikke tænkt på.

Med DMK eller QCam 5 guide og planetary, kan man komme meget tæt på CCD'en.

Godt set Jacob.

Skal vi have et væddemål i gang. Hvor mange PST mods er der til MAF Starparty 2009? og hvor mange CaK og alm. H-alpha teleskoper vil der være?

Lars

Besvaret den: 21 jun 2009 01:06:19
Besked:

Hej Lars

Mange tak, selv en tåbe som jeg kan få en god idé fra tid til anden

Jeg har dog ikke gennemskuet hvordan jeg skal gøre det bedst rent praktisk endnu, men det finder jeg nok ud af.

Håber forresten ikke at det også er min skyld at i er blevet "PST MOD" tossede allesammen...

Væddemål... Tjooo, hvad skal der være på spil??

Tror jeg vil afmontere den forreste linse på etalonen og erstatte den med en 4xpowermate, flytte BF helt tæt på ccd'en og så finpudse afstanden mellem etalon og ccd.

Den adapter jeg fik lavet var med vilje lidt for kort så jeg har mulighed for at lege lidt med afstanden.

Mvh
Jacob

Kopi af besked:
Oprindelig indsendt af Nightsky

Hej Jacob

Ideen med at flytte blokeringsfilteret tættere på CCD chippen er rigtig god. Den have jeg ikke tænkt på.

Med DMK eller QCam 5 guide og planetary, kan man komme meget tæt på CCD'en.

Godt set Jacob.

Skal vi have et væddemål i gang. Hvor mange PST mods er der til MAF Starparty 2009? og hvor mange CaK og alm. H-alpha teleskoper vil der være?

Lars

------------------------

Besvaret den: 21 jun 2009 07:11:58
Besked:

Hehe, når mange hoveder er samlet skal der nok komme en masse ideer ud af det her. Det vælter jo ind med informationer. Og jeg vil da også gerne fortsætte med at bidrage lidt.

Mht. til front monteret ERF så er det altså ikke strengt nødvendigt for foto brug, men af hensyn til sikkerheden visuelt er det bedst at gøre det. Og naturligvis til de af jer som bruger et katadioptrisk design a la SCT og Maksutov's. De skal have et ERF filter foran.

Så kan man overkomme kravene til f/10 hvis man går lidt videre med moddet. Da fjerner man linserne i PST etalonen, hvis man da kan det og så anbringer man en telecentrisk barlow a la Baader, Meade series 5000 eller TV PowerMate foran etalonen på teleskopsiden så man kommer ud på omkring f/30. Men det virker nu også ved f/24. Det er set på en Meade f/6 ED refraktor og et Daystar filter.

På denne måde får man den absolutte frihed til at selv at vælge teleskopet man vil bruge uden at afkorte og gøre vold på det. I telecentrik'en kan man så fx placere et UV/IR cut filter blot det er foran etalon'en på teleskopsiden og man er kørende fotografisk. På en SC og Mak skal der dog som nævnt være et front monteret ERF filter.

Mit eget design skal dog modificeres lidt, idet afstanden fra blok til etalon altså er kritisk og dermed for kort og ikke umiddelbart kan forlænges uden at det går ud over fokus. Men der er flere muligheder jeg kan lege med inden tingene falder helt på plads. Jeg har nemlig også en 5x telecentrisk barlow der jo sikkert kan bruges til noget spændende i denne boldgade.

Dvs. jeg kan fx fjerne linserne i etalonen og lave et system a la Daystar, der jo har indbygget blokfilter. Og rigtigt er det, at jeg ligger inde med et 1.25" 1.5 Å blokfilter som fx kan placeres i "han" siden på diagonalen lige overfor PST etalon'en. Eller blot bevare designet igen uden linser, men med PST blok filteret i den anden ende af diagonalen som jeg har det i øjeblikket.

Hehe, der er ved at gå sport i det her, men man skulle da nødig ende op med at ødelægge noget!

Besvaret den: 21 jun 2009 08:16:59
Besked:

ØHhhh, hvordan er det lige man regner ens f/ forhold ud, har jo som sagt en Antaris 127 med et f/9,4, så hvis jeg sæter en 2* povermate på den, hvad får jeg så?????

Besvaret den: 21 jun 2009 09:18:12
Besked:

Ja så ender du nok ude på omkring f/18, hvis du umiddelbart sætter den ind i 2" fokuseren på refraktoren og resten efter. Trick'et er her nok det, at når man har fået en "hurtigere" refraktor på fx f/6, så kan du igen komme ud på de krævede f/10 på denne måde, når man har afkortet tubus. Sådan har jeg da forstået det.

Skruer man så linsen af barlow'en og monterer den ind i fx 2" adapteren bliver forstørrelsen mindre - afhængig af afstanden - og man kan så bruge fx en f/8 refraktor og komme ud på de f/10. Afkorter du din Antares for at nå fokus med PST kittet bliver f/ lavere end de 9.4 og ved at bruge barlow'en på den måde kan du igen komme ud på omkring de f/10.

Men mere kritisk er altså afstanden mellem etalon og blokfilter som jeg ser det. Den skal helst være på de f/10. Da du har samme kikkert som Jacob, så kan du som Jacob bruge Astro's PST adapter kit til det, ja, du kan da direkte overføre Jacob's setup til din kikkert. Men du slipper altså ikke for at afkorte din Antares for at nå fokus, hvis jeg har forstået det rigtigt.

MEN du behøver i grunden ikke at afkorte den, hvis du som jeg nu har fjernet linserne i etalon'en som heldigvis ikke er forseglet. Spændetrikkerne lader sig umiddelbart skrue af og ud kommer en linse i hver side. Nu har vi frit valg til at modificere uden at skulle overholde kravet om f/10. Næh, nu kan en telecentrisk barlow anbringes foran i teleskopet og mit korte etalon-blokfilter design kan umiddelbart anvendes. Skinner Solen ikke snart! Nåh ja, jeg mangler igrunden lige et par adaptere.

Besvaret den: 21 jun 2009 12:11:17
Besked:

Kopi af besked:
Oprindelig indsendt af jacobb

Tror jeg vil afmontere den forreste linse på etalonen og erstatte den med en 4xpowermate, flytte BF helt tæt på ccd'en og så finpudse afstanden mellem etalon og ccd.

Den adapter jeg fik lavet var med vilje lidt for kort så jeg har mulighed for at lege lidt med afstanden.

Mvh
Jacob

Pas nu godt på Jacob. Frontlinsen skulle dog være til at skrue af.

Og jo Jacob det er din skyld at vi har gang i PST Mod.. Så du skylder en masse mennesker kompensation. Tænk på alle dem der nu ligger søvnløs og grupler over om SP pengene skal bruges på PST, refraktor og et modding set. Det har du virkelig klaret godt

Den baggerste linse
Jeg vil nok være temmelig nervøs for at fjerne denne. Har læst om der har gjort det og han endte op med smide hele PST'en væk. Problemet var at etalonen gik fra hinanden og som amatører kan vi ikke sætte det sammen igen. Det er noget med at man skal have afstanden præcist 0,1 bue sek eller bedre over hele fladen mellem de 2 skiver. Det er tæt på at være umuligt for amatører. Blot en bil kører forbi 100 meter væk og vupti du er over tolerancerne.

Spektro Heliograf
Hvis man ikke vil ofre så mange penge på en PST, refraktor, Mod kit og målet ikke er super flotte fotos, men hard science og observation.

Så skulle man overveje en Heliograf der kan sådan noget:

http://astrosurf.com/spectrohelio/AR2007/fulldisk/20070605.jpg

http://astrosurf.com/spectrohelio/AR2007/details/coro0605.jpg

http://astrosurf.com/spectrohelio/AR2007/map_H/06051608.jpg

http://astrosurf.com/spectrohelio/AR2007/map_K/06051624.jpg

http://astrosurf.com/spectrohelio/AR2007/map_V/06051629.jpg

Stort dejligt spektro heliograf foto
http://astrosurf.com/spectrohelio/AR2007/details/0605-K1K3Ha.jpg

Ikke noget med dyre ERF filtre, bloking filter, etalon, UV-IR cut filter osv. Juster ind på den bølgelængde du vil se og vupti...
En spånpalde, nogle linser, noget grating og snilde.

Lars

Besvaret den: 21 jun 2009 12:24:49
Besked:

Øh, Lars, jeg har altså lige fjernet linserne og sat spændetrikkerne i igen. Der er ikke noget med at de er forseglede. Spændetrikkerne er lige til at løsne uden magtanvendelse. Linserne de dumper bare ud og er ikke spændt op på eller i noget. Men lad være med at dreje tunings-ringen under "operationen". Og husk at skrue spændetrikkerne forsigtig i igen. Måske var jeg bare heldig med at de ikke var forseglede.

Den der spektroheliograf bør have sin egen tråd, Lars, jeg ved godt hvad det er, men de plejer at være nogle halvstore apparater. Og nu har du ødelagt min formatering ved at indsætte de kæmpe billeder!

Besvaret den: 21 jun 2009 12:42:10
Besked:

Hej Leif

De store billeder er nu blot et link.... Sorry, men i min iver...

Glædeligt at læse. Gutten det gik galt for skulle bruge megen kraft og snilde for at få den bagerste linse ud. Måske er der flere versioner af filter opbygningen.

Etalonen må bare ikke kunne give sig.

I bagklog skabens lys. Hvis nu at front og bag linse er justeret fra fabrikkens side for at opnå den vinkel som skal være så præcis. Kan det så være et problem at få linserne til at sidde præcist samme sted igen?

Lars

Besvaret den: 21 jun 2009 12:45:17
Besked:

Nej, det tror jeg ikke. Linserne dumper bare ud. Ikke noget med en særlig vinkel så vidt jeg kan se. Kun den planoptiske etalon skal være præcist fabrikeret.

Besvaret den: 23 jun 2009 22:46:42
Besked:

Kopi af besked:
Oprindelig indsendt af langleif

Fra venstre: 2" adapteren til Etalon. SC-2" adapter. 2"-1.25" adapter. Diagonal og blokfilter monteret.

problemet at blokfilteret ikke umiddelbart passer i en 1.25 okularholder og at der derfor så skal en eller anden form for adapter til. Den passer i hvertfald i diagonalen som det ses:

etalon'en og blokfilteret næsten ikke komme tættere på hinanden. Men måske er jeg nødt til at lave samme afstand til blokfilteret som Jacob's setup for at få en fornuftig ydelse. Kun en test vil afgøre det så det bliver jo spændende at se.

Hej Leif.

Jeg bemærker ud fra dit billede at du kun bruger den ene halvdel af blokfilteret - delen der holder okularet.
Dermed mangler du halvdelen af de samlede optisk komponent i BF "blokfilteret"

Den manglende del ses på billedet herunder.

PST Blokfilter.
foto: Erik

Leif. Er du kommet nærmere målet i din test?

Vh. Erik

Besvaret den: 24 jun 2009 11:13:57
Besked:

Det er nu med vilje, Erik. Da jeg bruger et front ERF filter er det lille rødfilter ikke nødvendigt. Jeg har da prøvet det lille filter sammen med ERF'en også, men resultatet er som ventet bare et blegere billede.

Da afstanden fra etalon til blokfilter er kritisk fordi telecentrik linserne modsvarer et f/10 system kan jeg ikke umiddelbart nå fokus, hvis jeg benytter jeres adapter kit uden at skulle afkorte tubus. Derfor har jeg valgt at gå en tand videre, nemlig modd III hvor også linserne fjernes for at få et mere fleksibelt system a la Daystar.

Nu venter jeg så på et par adaptere der muliggør "forvandlingen". Det kræver til gengæld også en telecentrisk barlow på 4x-5x som jeg heldigvis har i forvejen. Men så skulle der heller ikke være mere i vejen for at jeg kan bruge det her korte design sammen med en "hurtigere" refraktor som en Celestron ED80 f/7.5

Besvaret den: 24 jun 2009 16:44:54
Besked:

Kopi af besked:
Oprindelig indsendt af langleif

Jeg har da prøvet det lille filter sammen med ERF'en også, men resultatet er som ventet bare et blegere billede.

Nu venter jeg så på et par adaptere der muliggør "forvandlingen". Det kræver til gengæld også en telecentrisk barlow på 4x-5x som jeg heldigvis har i forvejen. Men så skulle der heller ikke være mere i vejen for at jeg kan bruge det her korte design sammen med en "hurtigere" refraktor som en Celestron ED80 f/7.5

Hej Leif.

Spændende med et à la Daystar system.

Så begriber jeg måske bedre. På dit billede herunder, vil dit modular setup på 80/600mm teleskopet,
ændre teleskopet til ca. 43/600mm, og samtidig give et fokuserings problem.

http://www.gratisimage.dk/image-44FB_4A39EB10.jpg

Det frontfilteret som du har koblet fra i BF'en skulle gerne være mere end et rødfilter -
et interferensfilter beregnet for H-alpha bølgelængden, og med Coronados Cemax kontrast coating.

Tror du ikke du på en eller anden måde kan få plads til dette filter i dit "modd III" system

Vh. Erik

Besvaret den: 24 jun 2009 19:29:30
Besked:

Så er jeg gået i gang med en PST mod. Desværre er det rimelig hårdt at skære tubus over på min gamle refraktor. (Den er sikkert lavet af et gammelt øst-tysk kanon rør)

Løsningen jeg nu vil prøve, er med den eneste form for motoriseret sav jeg har.

Lars

Besvaret den: 25 jun 2009 17:16:03
Besked:

Hejsa

Lars, hvordan gik det med saven??

Jeg har prøveet at bruge en 4xpowermate foran etalonen og afmonterede uden drama forreste linse på etalonen.

Jeg må også konstatere at jeg stadig ikke slipper for min 2xbarlow på snuden af min ccd.

BF er simpelthen alt for lille med de 5mm, det bliver afhjulpet lidt af barlowen.

Og hvis jeg begynder at få ordentlige resultater med dette setup så er mit teleskop for kort...

Her er first light med det nye forsøg.

Mvh
Jacob

------------------------

Besvaret den: 25 jun 2009 18:25:18
Besked:

Jacob, hvor meget for kort vil du tro????

Besvaret den: 25 jun 2009 20:36:00
Besked:

Mit ERF indskrænker også lyset til H-alfa området, Erik. Jeg behøver ikke det lille ERF rødfilter fra PST'en, men vil selvfølgelig bruge det, hvis ikke front ERF'en var der. Dog med et UV/IR cut filter foran etalon'en. Prismet i PST'en er også coated og giver en gylden gengivelse af omgivelserne uden etalon, rød- og blokfilter. Jeg kan sagtens opnå fokus! Erik, men jeg overholder ikke f/10 kravene på begge sider. Så billederne bliver derefter.

Som nævnt i en anden tråd gik jeg lidt videre til modd III, hvor også linserne i etalonkeglen blev fjernet. Det forudsætter at der bruges en telecentrik, så man ud over at komme over de f/20 også opnår paralelle stråler i lysgennemgangen i etalon'en. Sådan en fik jeg også monteret foran etalon'en med en adapter købt ind til formålet som jeg fik til at passe.

Men det viste sig hurtigt, at blokfilteret var hæmskoen her. Det er simpelthen for lille til at systemet kan blive en succes. Det havde jeg en ide om, før jeg gik i gang, men jeg har også et 1.25" 1.5 Å blokfilter fra Baader til en såkaldt protuberans-ansats som skulle prøves af. Og feltet var nu ikke indskrænket som med det originale blokfilter fra PST'en, men det spillede blot ikke sammen med etalon'en i den her version af moddet.

I PST'en derimod kunne jeg godt bruge det, men ikke i III moddet. Her skal man så investere i et Coronado BF10 eller større og så ryger ideen ligesom med et forholdsvis billigt H-alfa system. Så der røg den Daystar ide. Så jeg måtte tilbage til mit gamle design eller modd II. Men det er nu nødvendigt at forlænge afstanden mellem etalon og blokfilter og montere linserne igen.

Ville det nu blive et problem? Nej, heldigvis. Lige så let som linserne lod sig fjerne, lige så let lod de sig montere igen. Dvs. de blev anbragt forsigtigt på etalon'en og spændringene som også er holdere for linserne blev lige så forsigtig efterspændt. Men da jeg med den nye længde ikke kan nå fokus er jeg altså nødt til at afkorte tubus og desuden bruge en barlow for på den anden side af etalon'en også at nå ud på f/10.

Aldrig i livet! Et endeløst projekt altså! Nej, nu køber jeg en tubus til formålet og laver det ordentligt. Så må det briste eller bære. Men så er man da blevet så meget klogere. Fortsættes!

Besvaret den: 25 jun 2009 22:52:47
Besked:

Hej Jacob

Jeg tror ikke det bliver nødvendigt for mig at korte mit teleskop af. Det skulle være muligt at få fronten af etalonen de 200mm ind foran fokus punktet.

Jeg skal nok holde jer opdateret.

Lars

Besvaret den: 25 jun 2009 22:56:32
Besked:

Hejsa Finn

Jeg har sat lidt adaptere sammen for at nå fokus med det nye system, omkring 18cm.....

Det er ok, mange adaptere at have hængende bag på teleskopet men det går.

Det her har hele tiden været et lille sommerprojekt, så småfejl mm er helt ok.

Men lad os nu se, jeg tror nok det skal blive helt fint når det bliver færdigt (hvis det nogensinde bliver færdigt..)

Mvh
Jacob

------------------------

Svar forfatter: Cool_Cat
Besvaret den: 15 jul 2009 00:43:52
Besked:

Hejsa

Er det muligt at bruge en Antares Elite127 til en PST mod?
Helst uden at skære i tubus da jeg også har tænkt mig at bruge den sammen med min herschel wedge.

Det er en 127mm åbning, 1200m brændvidde på f/9,4.

Mikael Johannesen
Lunt 60mm / BF1200
ETX-125
Skywatcher 120mm/f5
Stellarvue NHBVA 80mm/f7

Besvaret den: 15 jul 2009 01:34:49
Besked:

Kopi af besked:
Oprindelig indsendt af Cool_Cat

Hejsa

Er det muligt at bruge en Antares Elite127 til en PST mod?
Helst uden at skære i tubus da jeg også har tænkt mig at bruge den sammen med min herschel wedge.

Det er en 127mm åbning, 1200m brændvidde på f/9,4.

Mikael Johannesen
Lunt 60mm / BF1200
ETX-125
Skywatcher 120mm/f5
Stellarvue NHBVA 80mm/f7

127/1200mm f/9.5 Fraunhofer teleskopet kan leveres som en delt tubus "d.v.s okulardrevet kan skrues af tubus,
det samme kan et tilpas lang stykke af tubusen, hvorefter drevet skrues på den forkortet del af tubus for PST mod.
Håber det giver mening.

• Teleskop design: akromatisk Fraunhofer refraktor.
• Objektiv diameter: 127mm.
• Brændevidde: 1200mm f/9.5.

MVh.
Erik

Link til 127/1200mm
http://www.meade.dk/product.asp?product=309

Besvaret den: 15 jul 2009 01:55:22
Besked:

Jo det giver mening. Har selv et stellarvue hvor en sektion af tubus kan skrues af så man kan bruge binoviewer uden forstørelseelementet.

Men, jeg har dog allerede lagt en ordre ind på en antares.

Mikael Johannesen
Lunt 60mm / BF1200
ETX-125
Skywatcher 120mm/f5
Stellarvue NHBVA 80mm/f7

Besvaret den: 15 jul 2009 10:00:51
Besked:

Hej Mikael

Du kan sikkert opnå fokus uden at forkorte dit teleskop.

Men for at udnytte PST'etalonen optimalt kommer du ikke udenom at skulle ca. 20 cm. ind fra fokuspunktet.

Så vidt jeg forstår kan man ikke det på Antares medmindre man afkorter tubus.

--------------------------------------------------------------------
Lars Officiel Good Will Ambassadør for Cocio Chokolademælk

Besvaret den: 15 jul 2009 21:37:05
Besked:

Hvad med den skywatcher 120mm f/5 jeg allerede har?
Ville den være nemmere at arbejde med?

Mikael Johannesen
Lunt 60mm / BF1200
ETX-125
Skywatcher 120mm/f5
Stellarvue NHBVA 80mm/f7

Besvaret den: 16 jul 2009 01:18:42
Besked:

Nej, det f/forhold er ikke godt. Du skal gerne være omkring F/10.

Og dog.

Med en ikke tele-centrisk 2xbarlow kan du få systemt op på F/10 - om du undgår at save ved jeg ikke.

Her er en et eks. på 100 - F/5 justeret med 2Xbarlow

Besvaret den: 16 jul 2009 07:32:58
Besked:

Det vil med de fleste refraktorer være sådan, at man skal afkorte tubus for at nå ind til fokuspkt, hvor etalon'en udnyttes optimalt. Kun refraktorer optimeret til bino brug, altså med delt tubus vil kunne udnytte etalon'en, men måske ikke optimalt.

Den fingernemme kan dog selv med et inderrør igen kunne få en afkortet kikkert ud i normal længde så den kan bruges igen på normal vis. Med nogle refraktorer kan man godt nå fokus, fx hvis man har fået en anden og kortere fokuser end originalen, men da ikke med den nødvendige afstand mellem etalon og blokfilter.

Det samlede system vil så lide under en ringere detaljeringsgrad, måske vil man som konsekvens kun kunne se protuberanser eller i værste fald blot en rød skive.

Man kan som Lars skriver nå ud på de krævede f/10 med en alm. 2x barlow, hvis teleskopet er en f/5'er, men du slipper nok ikke for at afkorte tubus og så ender du på omkring f/8, men så kan man bruge en 2,5x alm. barlow i stedet for. Jeg vil ikke være bange for at prøve det af. Jeg kan nemlig godt lide at lege med tingene, især når det alligevel er tale om en billig kikkert.

Besvaret den: 16 jul 2009 17:01:11
Besked:

Hej Leif

Du er lidt galt på den her.
men du slipper nok ikke for at afkorte tubus og så ender du på omkring f/8

F-forholdet afhænger ikke af tubus længde. Alt som ikke er optik er kun et hylster til at holde tingene på plads og har ingen indflydelse på de optiske egenskaber.

F-forhold er defineret ved: brændvidde divideret med åbning.

Selv om du afkorter tubus ændrer du ikke på f-forholdet.

Den eneste måde du kan ændre f-forholdet er ved at blænde åbningen ned.

Eks.:
100 mm åbning - 1000 mm brændvidde = F/10
Blændet ned til 80 mm - 1000 mm brændvidde = F/12,5

Hvis du vil ændre brændvidden kan det kun gøres med mere optik, f.eks. barlow, reducer osv.

Svar forfatter: h-alpha
Besvaret den: 16 jul 2009 22:04:16
Besked:

Uden at jeg skal lægge ord i munden på Leif handler det måske om at en 2x barlow som placeres længere inde, i en afkortet tubus, får sin forstørrelsesfaktor ændret, og dermed bliver f/forholdet omkring 8 i stedet for 10 ... Eller?

Astronomiske Teleskoper : http://www.forum.2astro.dk/forum/

© Copyright © 2007 - 2astro.dk

Luk vindue